نرمافزار ProcessMaker یک پلتفرم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) است که برای خودکارسازی و بهینهسازی فرآیندهای سازمانی طراحی شده است. این نرمافزار به سازمانها کمک میکند تا فرآیندهای پیچیدهی خود را به سادگی مدیریت و هماهنگ کنند.برخی از این امکانات عبارتند از:
طراحی و مدلسازی فرآیندها با استاندارد
با استفاده از BPMN، کاربران می توانند اقدامات، عملکردها، گره ها و ترتیب فرآیندها را با استفاده از نمودارها و دیاگرام های گرافیکی مدلسازی کنند. استفاده از استانداردهای مدلسازی فرآیند کسب و کار (BPMN) برای طراحی فرآیندها.
این نرم افزار امکانات بسیاری برای طراحی و مدلسازی فرآیندها ارائه می دهد، از جمله قابلیت تعریف کردن اقدامات چند مرحله ای، قابلیت تنظیم برنامه های زمانبندی شده، امکان تعیین وظایف و مسئولیت ها برای کاربران مختلف و موارد دیگر.
ایجاد فرم های سیستمی و پویا
فرم ساز نرم افزار ProcessMaker یک ابزار قدرتمند برای ساخت و مدیریت فرم های الکترونیکی در فرآیندهای کسب و کار است. این فرم ساز به کاربران امکان می دهد تا با استفاده از یک رابط کاربری ساده و با حداقل نیاز به برنامه نویسی، فرم های خود را طراحی و به صورت الکترونیکی در فرآیندهای خود استفاده کنند.
با استفاده از فرم ساز نرم افزار ProcessMaker، می توانید فرم هایی با ویژگی های پیشرفته مانند فیلد متنی، Radio Button، Checkbox، تقویم و … ایجاد کنید. همچنین می توانید فرم ها را با استفاده از قوانین و محدودیت های پیش تعریف شده تنظیم کنید تا اعتبارسنجی اطلاعات وارد شده نیز صورت گیرد.
مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
امکان طراحی، مدلسازی، اجرا و نظارت بر فرآیندهای کسب و کار.
اتصال و یکپارچه سازی با سیستم ها و نرم افزارهای دیگر سازمان
نرم افزار پروسس میکر قابلیت اتصال به سیستمهای دیگر مانند سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، نرم افزار حضور و غیاب، اتوماسیون اداری، نرم افزار مالی و سایر اپلیکیشنهای داخلی سازمان را دارد. این امکان برای جابجایی و انتقال داده بین نرم افزارها وجود دارد و برای افزایش بهره وری و کارایی کاربران مفید می باشد.
گزارش گیری از فرآیندهای سازمان
نرم افزار پروسس میکر قابلیت تولید گزارشهای جامع و دقیق از فعالیتها و عملکرد فرآیندها را فراهم میکند. این امکان باعث شفافیت و کارایی بیشتر در سازمان میشود و به مدیران کمک میکند تا تصمیمات بهتری بگیرند.
این امکانات کمک میکنند تا سازمانها بتوانند فرآیندهای خود را بهبود بخشیده، بهرهوری را افزایش دهند و به اهداف کسب و کار خود سریعتر و موثرتر دست یابند.
امروزه ما شاهد رواج نرم افزارهای BPMS در تقریبا همه سازمان ها هستیم. اما کدام سازمان ها هستند که بیش تر از بقیه به چنین نرم افزاری نیاز دارند و یا وجود یک نرم افزار BPMS برای آن ها می تواند ضروری باشد؟
معمولا شرکت هایی که به نرم افزار BPMS نیاز دارند عبارتند از:
شرکت های بزرگ و پیچیده
شرکت هایی که فرآیندهای پیچیده و گسترده ای دارند، می توانند از نرم افزار BPMS استفاده کنند تا فرآیندهای کسب و کار خود را راحت تر مدیریت کرده و بهینه سازی نمایند.
شرکت های با محیط کسب و کار داینامیک و تغییرپذیر
در صنایعی مرتبط با خدمات مشتریان، که با توجه به تغییرات نیازها و سلایق مشتریان نیاز به تغییرات مداوم در فرآیندهای کسب و کار خود دارند، نرم افزار BPMS به عنوان یک ابزار منعطف و قابل تنظیم با نیازهای روز کسب و کار مورد نیاز است.
شرکت های با پیچیدگی عملیاتی
شرکت هایی که عملیات پیچیده ای از جمله هماهنگی بین بخش ها، تسهیل ارتباط و هماهنگی پردازش ها و نظارت بر عملکرد دارند، نرم افزار BPMS را می توانند مورد استفاده قرار دهند.
شرکت های با تجارب مشتری معقول
شرکت هایی که توجه خاصی به تجربه مشتری می پردازند و فرآیندهای کسب و کار خود را بر اساس نیازها و ترجیحات مشتریان برنامه ریزی می کنند، می توانند از نرم افزار BPMS برای ایجاد و بهینه سازی فرآیندهای مشتری استفاده کنند.
لازم به ذکر است که نیاز به فرهنگ فرآیندگرایی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار امروزه تقریبا در هر سازمانی احساس می شود و هر سازمان بسته به نوع کسب و کار خود و فرهنگ سازمان خود باید تصمیم بگیرد که تا چه به یک نرم افزار BPMS نیاز دارد.
ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم مشاوره های لازم را به شما و سازمانتان در راستای استفاده از نرم افزارهای BPMS ارایه دهیم. همچنین گروه مدیریت فرآیند پارس ضمن ارایه نرم افزار BPMS به شما، فرآیندهای موردنیاز شما را نیز تحت آن پیاده سازی خواهد نمود.
اما چرا کسب و کار شما به دفتر مدیریت فرآیند نیاز دارد؟ در این بخش دلایل ایجاد دفتر BPM را بررسی خواهیم کرد.
دفتر مدیریت فرآیند کسب و کار (Business Process Management Office) یا BPMO، هیئت یا کمیتهای است که مسئولیت ساختاردهی، تضمین عملکرد و مدیریت فرآیندهای کسب و کار را بر عهده دارد. راهاندازی این هیئت برای موفقیت در عملکرد کسب و کارها ضروری است، چرا که حجم فعالیتها معمولا زیاد است و هر روز پیچیدهتر میشود. بنابراین، برای مقابله با تغییرات دائمی بازار، کسب و کارها باید آمادگی لازم را داشته باشند. این کمیته، مسئول ساختاردهی و تضمین عملکرد BPM است. همچنین، میان دستورالعملهای استراتژیک سازمان و پیاده سازی و اجرای واقعی فرآیندهای کسب و کار ارتباط ایجاد میکند.
دفتر مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPMO، تضمین میکند که زمان و فعالیتهای شما برنامهریزی شده، ساختار یافته و سازماندهی شده است و در نهایت میتوانید به بهترین نتایج برسید.
یک کسب و کار با معماری سازمانی فرآیندگرا، فعالیتهایی را تعریف میکند که به صورت فرآیندهای متوالی برنامهریزی و اجرا میشوند تا در نهایت به تحویل نهایی همسو با اهداف استراتژیک کسب و کار برسند. این جریان فرآیندها در تمام مراحل یک کسب و کار وجود دارد. از آنجا که از این جریان فرآیندی، نقشه برداری شده و برای همه ذینفعان قابل مشاهده است، میتوانید آن را نظارت کنید، تجزیه و تحلیل کنید و یا تغییر دهید.
این بهینه سازی مداوم، علاوه بر بهبود کیفیت و کارایی کسب و کار و کاهش هزینهها، مزیت رقابتی نیز برای کسب و کار شما ایجاد میکند.
در نهایت، دفتر مدیریت فرآیند، این تحولات را با هدف مشارکت کارکنان در کل فرآیند، شناسایی، پشتیبانی، مستند سازی و مدیریت میکند.
مدلسازی فرآیندها: ابتدا فرآیندهای کسبوکار باید مدلسازی شوند. این کار شامل شناسایی فعالیتها، نقشها و جریانهای کاری است.
اتوماسیون فرآیندها: پس از مدلسازی، فرآیندها میتوانند به صورت خودکار اجرا شوند. این کار شامل استفاده از گردش کار (workflow) و اتوماسیون فعالیتها است.
نظارت و گزارشگیری: نرم افزار BPMS امکان نظارت بر اجرای فرآیندها و تولید گزارشهای متنوع را فراهم میکند. این اطلاعات میتواند برای تحلیل عملکرد و شناسایی نقاط ضعف استفاده شود.
بهبود مستمر: با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نظارت و گزارشگیری، میتوان فرآیندها را بهبود بخشید و از روشهای بهبود مستمر (Continuous Improvement) استفاده کرد.
مثالهایی از استفادههای BPMS
مدیریت منابع انسانی: اتوماسیون فرآیندهای استخدام، ارزیابی عملکرد و مدیریت آموزشی.
مدیریت زنجیره تأمین: بهینهسازی و اتوماسیون فرآیندهای سفارشدهی، انبارداری و توزیع.
مدیریت خدمات مشتریان: بهبود و تسریع در پاسخگویی به درخواستها و شکایات مشتریان.
استفاده از BPMS میتواند به سازمانهای بزرگ کمک کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند، بهرهوری را افزایش دهند و هزینهها را کاهش دهند. با پیادهسازی صحیح و بهرهبرداری از امکانات خرید BPMS، سازمانها میتوانند در محیط کسبوکار پویا و رقابتی امروزی موفقتر عمل کنند.