1.ابزار ساخت فرآیندها بصورت بصری
2.چابکی کسب و کار را بهبود می بخشد
3.طراح فرم (فرمساز) داینامیک
4.گزارش ساز و داشبورد ساز
5.قابلیت تطبیق فرآیندها
6.مدیریت داده ها و اسناد
7.کنترل دسترسی مبتنی بر نقش
8.ابزارهای ارتباط و همکاری
9.یکپارچگی با مدیریت پروژه
ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم ضمن بررسی فرآیندها و جریان کارهای شما، امکان خرید BPMS را در سازمان شما فراهم آوریم.
تعیین اهداف
آنچه را که برای اجرای BPMS در راستای برنامه ریزی استراتژیک شرکت در نظر گرفته شده است، تعریف کنید.
تعریف صاحبان وظیفه
قبل از انتخاب نرم افزار BPMS، مهم است که به طور داخلی تعیین کنید که چه کسی مسئول پیاده سازی و مدیریت سیستم خواهد بود.
جزئیات مورد نیاز ابزار
مشخص کنید که کسبوکار شما چه نیازها و اولویتهایی از سیستم دارد، مانند یافتن اینکه کدام فرآیندهای تجاری به اتوماسیون نیاز دارند، یکپارچهسازی با سایر سیستمها و چارچوبها، یا نحوه عملکرد مدیریت اسناد و دادهها.
انتخاب اولیه
گزینه های خود را محدود کنید و ابزارهای نامزد را با استفاده از الزامات شرح داده شده در مرحله بالا انتخاب کنید.
جمع آوری اطلاعات
لیست الزامات را برای نامزدها ارسال کنید تا اطلاعات مربوط به محصولات را از تامین کنندگان جمع آوری کنید.
ارائه ابزار
با انتخاب نامزدها، از آنها دعوت کنید تا محصولات و ویژگی های خود را ارائه دهند.
تست و نسخه آزمایشی
این زمان برای آزمایش اثبات امکانات محصولات است تا بررسی کنید که آیا آنها واقعا برای شرکت شما مناسب هستند؟
محک زدن
یکی از راههای رفع تردیدها و اطمینان از اینکه این ابزار برای رقابت شرکت شما عملکرد خوبی دارد، این است که به رقبا نگاه کنید و بررسی کنید که از کدام سیستمها استفاده میکنند.
مذاکره
فرآیند خرید را با مذاکرات قیمت، روش های پرداخت و شرایط پشتیبانی از سوی تامین کننده تکمیل کنید.
قرارداد
در نهایت، خرید BPMS را انجام دهید.
BPM و BPA هر دو مرتبط با بهبود فرآیندها هستند، اما با هدفها و محورهای مختلفی ارائه میشوند:
مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM - Business Process Management):
BPM معمولاً بر روی بهبود فرآیندها و اجرای بهینهتر آنها تمرکز دارد.
این مدیریت فرآیند به شما کمک میکنند تا فرآیندهای کسب و کار خود را به طور مستمر بررسی کرده و بهبود بخشیده و سپس آنها را به صورت بهینه اجرا کنید.
قابلیتهایی مانند مدیریت گردش کار، انتظارات سازمانی، نظارت بر عملکرد و اندازهگیری KPIs (شاخصهای عملکرد کلیدی) از جمله ویژگیهای اصلی آنها هستند.
تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار (BPA - Business Process Analysis):
مدیریت فرآیند BPAبیشتر بر تجزیه و تحلیل دقیق فرآیندهای کسب و کار تمرکز دارد.
این فرآیندها به شما کمک میکنند تا فرآیندهای کسب و کار را بررسی و تحلیل کرده، نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را پیشنهاد دهند.
از جمله قابلیتهای اصلی BPA میتوان به شناسایی و حذف تکرارها، بهبود بهرهوری و کاهش هزینهها، شناسایی خطاها و افزایش کیفیت اشاره کرد.
به طور خلاصه، BPM بر روی بهینهسازی و اجرای فرآیندها تمرکز دارد، در حالی که مدیریت فرآیندها BPA بیشتر بر روی تجزیه و تحلیل دقیق فرآیندها و ارائه بهبودهای مرتبط تمرکز دارد.
برای استفاده موثر از نرم افزار BPMS، سازمان ها نیاز به یک استراتژی مشخص برای پیاده سازی و استفاده از آن دارند. عدم وجود استراتژی مشخص ممکن است باعث ناآگاهی و گمراهی درباره هدف و نیازهای سازمان در استفاده از نرم افزار BPMS شود. مواردی همچون شیوه و ترتیب شناسایی و مدلسازی فرآیندها و همچنین مسائل فنی همچون پیاده سازی و ساخت فرآیندها در BPMS نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری های درست و از پیش تعیین شده است.
استفاده موثر از نرم افزار BPMS نیازمند آموزش کارمندان است تا بتوانند به درستی با ابزار و فرآیندهای مربوطه کار کنند. عدم آگاهی و آموزش کافی میتواند به عملکرد ناکارآمد و استفاده ناموثر از نرم افزار BPMS منجر گردد، چرا که کارکنان و پرسنل سازمان از نرم افزاری که با آن احساس راحتی نکنند، حمایت نخواهند کرد.
ارتباطات نامناسب بین اعضای سازمان و تیم های مختلف میتواند باعث عدم هماهنگی و اثربخشی در استفاده از نرم افزار BPMS شود. ارتباطات بین بخش های مختلف سازمان و تیم های پروژه باید ساختارمند و کارآمد باشد تا امکان همکاری و هماهنگی بین آن ها فراهم شود، چرا که در زمان تحلیل فرآیندها نظرات تمامی افراد و واحدهای درگیر در آن باید در نظر گرفته شود تا سیستمی که پیاده سازی خواهد شد، برای همه افراد کارآمد باشد.
نرم افزار BPMS قابلیتهای زیادی برای مدیریت و بهبود فرآیندهای کسب و کار ارائه میدهد، اما در برخی موارد، سازمان ها ممکن است نرم افزار را به طور کامل بهره برداری نکرده و نتوانند از تمام قابلیت ها و امکانات آن استفاده کنند. به عنوان مثال، امکانات فنی نرم افزار که نیازمند دانش فنی و کدنویسی است، در سازمانی که نیروی متخصص چنین کاری را ندارد ممکن است بلااستفاده بماند.
برای مواجهه با تحولات سریع در صنعت و بازار، سازمان ها همه ساله با تغییرات و اصلاحات متعددی مواجه می شوند. نادیده گرفتن تغییرات محیطی و عدم بروزرسانی فرآیندها و سیستم ها ممکن است باعث ایجاد ناکارآمدی و موانع در استفاده از نرم افزار BPMS شود.
به طور کلی، استفاده مناسب از نرم افزار BPMS نیازمند بررسی دقیق از نیازها و هدف های سازمان، طراحی و پیاده سازی مناسب فرآیندها، آموزش کارمندان، ارتباطات کارآمد و استفاده بهینه از قابلیت های نرم افزار است.
با ظهور دیدگاه فرآیندگرا در بسیاری از سازمان ها و مطرح شدن بحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)، سازمان های مختلف دیر یا زود می بایست نسبت به شناسایی، تحلیل و مدل سازی فرآیندهای خود اقدام کنند. گروه مدیریت فرآیند پارس در راستای ارتقای سطح علمی و فنی پرسنل و مدیران سازمان های دولتی و غیردولتی و همچنین افزایش آشنایی آنان با شیوه های مدل سازی فرآیندهای کسب و کار، اقدام به آماده سازی این ویدیوی آموزشی در حوزه تحلیل و مدل سازی یک نمونه فرآیند با استاندارد BPMN 2.0 نموده است.
پس از تماشای این ویدیو انتظار می رود تا افراد ضمن آشنایی با مفاهیم تحلیل فرآیندهای کسب و کار(BPM)، قادر به مدل سازی فرآیندهای خود در ابزار Bizagi و سایر نرم افزارهای مشابه باشند.