مدیریت فرآیند پارس

مدیریت فرآیند پارس

مدیریت فرآیند پارس

مدیریت فرآیند پارس

کاربرد مدلسازی فرآیند

مدلسازی فرایند می‌تواند با روش‌های مختلف از جمله فرایندکاوی و مدیریت فرایند مورد استفاده قرار گیرد و اهداف سازمان را محقق سازد. در اینجا به چند مورد از کاربردهای مدلسازی در سازمان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اجرای یک فرآیند یا پروژه کاملاً جدید
  • شناسایی گلوگاه‌ها در فرآیندهای فعلی و از بین بردن آن‌ها
  • بررسی بیشتر زمان و منابع استفاده شده برای بهینه‌سازی
  • شناسایی و کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های اضافی
  • بهبود کارایی فرآیند، کیفیت کلی محصول و خدمات
  • با تحلیل مدل‌های فرآیند، می‌توان مراحل زائد یا غیر ضروری را شناسایی و حذف کرد.
  • با بهینه‌سازی فرآیندها، می‌توان زمان و هزینه‌ها را کاهش داد و بهره‌وری را افزایش داد.
  • مدلسازی فرآیند به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مستندات دقیقی از فرآیندهای خود داشته باشند که می‌تواند برای آموزش کارکنان جدید و همچنین به عنوان مرجعی برای بهبودهای آینده استفاده شود.
  • با مدلسازی فرآیند، سازمان‌ها می‌توانند استانداردهای معینی برای انجام فرآیندها ایجاد کنند که باعث کاهش تنوع و افزایش کیفیت می‌شود.
  • با داشتن مدل‌های دقیق از فرآیندها، مدیران می‌توانند تصمیم‌های بهتری برای بهبود و تغییر فرآیندها بگیرند.
  • مدلسازی فرآیند به تیم‌های توسعه نرم‌افزار کمک می‌کند تا نیازمندی‌های کسب و کار را بهتر درک کنند و سیستم‌های اطلاعاتی موثرتری ایجاد کنند.
  • با تحلیل مدل‌های فرآیند، می‌توان نقاط حساس و پرخطر فرآیندها را شناسایی و اقدامات مناسبی برای کاهش ریسک‌ها انجام داد.
  • مدل‌های فرآیند به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا تعاملات و وابستگی‌های بین بخش‌های مختلف را بهتر درک کرده و هماهنگی بهتری بین آنها ایجاد کنند.

تحلیل و مدلسازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

امروزه با مطرح شدن مباحثی همچون مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)، با دیدگاه فرآیند محور در سازمان‌های مدرن مواجه هستیم. در این راستا مدیریت فرآیندهای کسب و کار به ما این امکان را می‌دهد تا ضمن شناسایی کسب و کار سازمان‌ها و تحلیل، طراحی و بهینه سازی فرآیندهای کلیدی و مورد نیاز سازمان، امکان برقراری ارتباط و یکپارچگی میان فرآیندها با یکدیگر و با سایر سیستم‌های داخلی و خارجی سازمان و درنهایت امکان افزایش بهینه سازی را فراهم سازیم.

در نتیجه با ظهور دیدگاه فرآیندگرا در بسیاری از سازمان ها و مطرح شدن بحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)، سازمان های مختلف دیر یا زود می بایست نسبت به شناسایی، تحلیل و مدل سازی فرآیندهای کسب و کار خود اقدام کنند.

شناسایی و تحلیل فرآیندهای کسب و کار نیازمند برگزاری جلسات تحلیل و مدلسازی فرآیندها در سازمان با حضور افراد مطلع و درگیر در فرآیندهای سازمان است. گروه مدیریت فرآیند پارس آماده ارایه هر گونه خدمات در زمینه مشاوره، شناسایی، تحلیل و مدلسازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN2.0 به سازمان ها خواهد بود.

همچنین سازمان ها پس از تحلیل و مدلسازی فرآیندها نیازمند انتخاب یک نرم افزار BPMS جهت پیاده سازی فرآیندها در آن هستند.

نرم افزار پراسس میکر

نرم افزار پروسس میکر (ProcessMaker) یکی از مهم ترین نرم افزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار (نرم افزار BPMS) است که طی سال های اخیر در سازمان‌های ایرانی مخاطبان زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این نرم افزار، رایگان بودن و متن باز بودن (Open Source) آن است و به همین دلیل شما نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای بابت خرید لایسنس جهت تعریف فرآیند و کاربر در نرم افزار ندارید و می‌توانید به تعداد نامحدودی کاربر و یا فرآیند ایجاد نمایید. این مزیت که سازمان می تواند با کمترین هزینه یک نرم افزار BPMS را با هر تعداد کاربر و فرآیندی راه اندازی کند، یک مزیت بزرگ برای بسیاری از سازمان ها تلقی می گردد.

فارسی سازی و بومی سازی نرم افزار پراسس میکر

فارسی ساز نرم افزار ProcessMaker در واقع یک ماژول نرم افزاری است که برای ترجمه و تغییر زبان و رابط کاربری نرم افزار ProcessMaker به زبان فارسی استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، کاربران قادر خواهند بود تا به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی، رابط کاربری و فرم های نرم افزار را به ساختار و زبان فارسی تغییر دهند. این ابزار شامل فایل ‌های ترجمه و قالب‌ های رابط کاربری است که برای این منظور به صورت تعبیه شده در نرم افزار ProcessMaker وجود دارند.

گروه مدیریت فرآیند پارس با ارایه یک ماژول فارسی ساز نرم افزار پروسس میکر، امکان فارسی سازی و شخصی سازی کلیه فرم ها و منوهای آن را برای سازمان ها فراهم ساخته است. ماژول فارسی ساز مدیریت فرآیند پارس با یک رابط کاربری کاربرپسند به سازمان ها این امکان را می دهد تا از نرم افزار ProcessMaker علاوه بر پیاده سازی فرآیندها، به عنوان کارتابل فرآیندهای کسب و کار خود استفاده کنند.

از دیگر امکانات این فارسی ساز می توان به تقویم شمسی فرم ساز پراسس میکر آن اشاره کرد.

شما می توانید با نصب نرم افزار پروسس میکر و افزودن ماژول فارسی ساز مدیریت فرآیند پارس به آن، یک نرم افزار BPMS بومی شده را با حداقل هزینه و بدون هیچ گونه محدودیت و پرداخت هزینه ای بابت لایسنس تعداد کاربر و تعداد فرآیند، در سازمان راه اندازی کنید.

علاوه بر آن، گروه مدیریت فرآیند پارس کلیه خدمات پیاده سازی فرآیندها تحت نرم افزار ProcessMaker را می تواند به شما ارایه دهد.

رویکرد شی گرا در طراحی معماری فرآیندهای کسب و کار

معماری ﻓرﺁیند کسب و کار، به عنوان یک نمای کلی از مجموعه هایی از ﻓرﺁیندﻫای کسب و کار تعریف می شود که روابط متقابل ﺁنﻫا را نشان می دﻫد و ممکن است با دستوراﻟﻌﻤﻞﻫایی بـــرای تعیین روابط مختلف بین ﻓرﺁیندﻫای کسب و کار ﺗﻮسعه یابد. داشتن معماری ﻓرﺁیند کسب و کار مناسب، راهنمایی برای مدﻝ سازی ﻓرﺁیندﻫای کسب و کار را ﻓراﻫم می کند.

در این مقاله قصد بررسی و شرح رویکرد شی گرا را از میان رویکردهای معماری فرآیند کسب و کار داریم. همچنین برای آشنایی با رویکرد هدف محور و رویکرد عمل محور نیز می توانید به لینک مربوط به هر یک وارد شوید.

در رویکردﻫای شی ﮔرا در ابتدا یک مدﻝ شی کسب وکار طراحی می شود به عنوان مثال به ﺻﻮرﺕ نمودار کلاس UML. پس از ﺁن معماری ﻓرﺁیند کسب و کار با مطالعه شی ﻫای کسب و کار که در سازمان وﺟـﻮد دارند و ﻫﻤﭽنین این روابط متقابل بین ﺁنﻫا طراحی می شود. مفهوم اﺻلی سازندهی در رویکردﻫـای شی محور، شـی کسب وکار اسـت.

ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم ضمن بررسی فرآیندها و جریان کارهای شما، امکان ساخت فرآیند در پروسس میکر را در سازمان شما فراهم آوریم.

۳ نوع شی کسب و کار در نظر ﮔرﻓﺘه شدﻩ است: اشیای دائمی، اشیای موردی و سـایر اشیا.

اشیای دائمی به اشیای کسب وکار اطﻼﻕ می شود که ﭼرﺧه ﻋﻤر نسبتاً طﻮﻻنی در سازمان دارنـــد، مثل مشتری در اکثر سازمانﻫا و شرکت ﻫا. با تعیین این که ﭼه اتفاقی بر سر این اشیا میﺁید و تعریف ﻓرﺁیندﻫایی برای پشتیبانی و ﺣﻤایت از این ﻋﻤﻞﻫا، میﺗﻮان ﻓرﺁیندﻫا را اشـــیای دائمی در نظر گرفت. به عنوان مثال یک مشتری ﺟدید میﺗﻮاند بیاید یا ﭼیزی بخرد ، بنابراین به یک ﻓرﺁیند برای ﺛبت ناﻡ مشتری و ﻓرﺁیند ﻓروﺵ نیاز است.

ویژگی‌های اصلی اتوماسیون فرآیند کسب و کار

اتوماسیون فرآیند کسب و کار (BPA) به مفهوم استفاده از تکنولوژی و نرم‌افزارهای خاص برای بهینه‌سازی، اتوماسیون، و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در یک سازمان اطلاق می‌شود. هدف اصلی BPA بهبود کارایی عملیات، کاهش خطاها، افزایش تسریع در انجام وظایف، و بهبود کیفیت خدمات است.

اتوماسیون فرآیندها (Process Automation): از طریق استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای خاص، فرآیندهای کسب و کار اتوماتیک شده و بدون نیاز به دخالت دستی انجام می‌شوند.

مدیریت و کنترل فرآیندها (Process Orchestration): ترتیب و هماهنگ‌سازی فرآیندها و وظایف مختلف به منظور بهبود هماهنگی و بهره‌وری.

پایش و نظارت (Monitoring): نظارت مستمر بر فرآیندها و عملکرد آنها با استفاده از اطلاعات و گزارش‌های تولید شده.

تصمیم‌گیری هوشمند (Intelligent Decision Making): استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات بهینه.

استانداردسازی (Standardization): تعیین استانداردها و رویه‌های مشخص برای انجام فعالیت‌ها با هدف افزایش یکنواختی و کاهش اختلالات.

یکپارچه‌سازی سیستم ها (Integration): یکپارچه‌سازی نرم افزارها، سیستم‌ها، و منابع اطلاعاتی مختلف به منظور افزایش تداوم و تطابق فعالیت‌ها.

BPA به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در مواجهه با چالش‌های مختلف کسب و کار، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، و ارتقاء سطح خدمات خود پیشرفت کنند. این تکنولوژی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله مالی، صنعت، خدمات بهداشتی، و سایر حوزه‌های کسب و کار.